Paskelbimo data: 2018-01-18

SKF pataria: kaip nesugadinti guolio?

Tinkamai sumontuoti ir eksploatuojami šiuolaikiniai guoliai turėtų veikti tinkamai netgi visą automobilio eksploatavimo laiką. Deja, visi padarome klaidų ir guolius tenka keisti. Ko visų pirma turėtų vengti transporto priemonių naudotojai, aiškina įmonės SKF ekspertas.

Nors guolio koncepcija siekia XIX a., technologinė šios srities pažanga vis dar yra dinamiška. Pradėjus naudoti dvigubus guolius ir sudėtines stebules, gerokai padidėjo guolio tvirtinimo patvarumas ir buvo panaikinta būtinybė reguliuoti laisvumą bei periodiškai tepti. Ištobulintos sandarinimo sistemos apsaugo nuo vandens ir nešvarumų patekimo į guolių vidų bei tepalo ištekėjimo iš jų. Ir vis dėlto guoliai genda. Pažiūrėkime, kokios gali būti to priežastys.

Patarimas

Nenaudokite vario tepalo, nes jis neleidžia ratui pilnai priglusti prie stebulės, o tai sukelia mikrovirpesius

  • Pernelyg dideli vidiniai guolių įtempiai po smūgio ratu į duobę ar kitą kliūtį. Tai gali atsitikti dėl eismo įvykio, visiškai atsitiktinio užvažiavimo ant šaligatvio bortelio arba kelio nelygumų. Ypač žalingas yra greitas užvažiavimas ant šaligatvio bortelio arba rato įkritimas į duobę kelyje. Tokiais atvejais pasireiškia daug didesni įtempiai nei veikiantys įprastomis eksploatacijos sąlygomis. „Pažeidimą gali sukelti ir santykinai nestiprus smūgis šonine rato dalimi į šaligatvio bortelį, dažnai pasitaikantis paslydus ant sniego“, – įspėja Tomasz Ochman iš įmonės SKF.
  • Per didelė temperatūra – dėl netinkamai veikiančios stabdžių sistemos. Jeigu atleidus stabdžio pedalą trinkelės neatsitraukia nuo stabdžių disko arba būgno, jos nuolat trinasi ir išskiria didelius kiekius šilumos. Per stebulę ši šiluma yra perduodama guoliui ir sugadina, o kraštutiniais atvejais ir visiškai sunaikina jame esantį tepalą. Guolio sistema yra pagaminta taip, kad netgi ilgai važiuojant greitkeliu karštą vasaros dieną nebūtų viršyta leistina naudojamo tepalo temperatūra. Jeigu nustatoma, kad guolis buvo sugadintas dėl aukštos temperatūros poveikio, būtina patikrinti stabdžių veikimą – ar laisvai juda kreipikliai, ar atsitraukia trinkelės, ar neužsikirtęs stovėjimo stabdžio trosas.
  • Transporto priemonės pakabos būklė ir ratų (ne)subalansavimas gali sukelti neigiamai guolius veikiančias vibracijas.
  • Neprofesionalus derinimas – guolių eksploatavimo laiką gali sutrumpinti ir netinkamai parinkti ratlankiai. Tarp keleto parametrų, apibūdinančių ratlankius, yra ir vadinamasis išnešimas, sutrumpintai žymimas raidėmis ET. Uždėjus ratlankius su kitokia ET verte nei nurodyta, pasikeičia ratų pasvirimo kampas. Todėl pasikeičia pakabos geometrija ir ratus veikiančios apkrovos. Žinomi atvejai, kai neapgalvotas ratlankių pakeitimas pagreitino guolių ir kitų pakabos dalių susidėvėjimą. Tokia klaida dažnai padaroma perkant lengvojo lydinio ratlankius, kai vartotojas vadovaujasi tik ratlankių išvaizda.
  • Montavimo klaidos – srieginių jungčių priveržimas netinkamu sukimo momentu, netinkamas laisvumo sureguliavimas (jeigu reikia), netinkamų įrankių naudojimas arba guolio išėmimas naudojant per didelę jėgą. „Montuojant negalima apkrovomis veikti guolio riedėjimo elementų ir paviršių. Kadangi reikia naudoti specialius įrankius, ši klaida dažnai padaroma montuojant antrosios kartos stebules ir 2.1 tipo stebules“, – sako Tomasz Ochman.

    Tam, kad būtų sumažintos montuojant guolius veikiančios apkrovos, patartina naudoti specialią montavimo pastą. Ši pasta taip pat apsaugo nuo vadinamosios trinties korozijos.

    Deja, dažnai pasitaikanti klaida yra vario tepalo naudojimas, nes jis nesudaro galimybės ratlankiui tinkamai priglusti prie stebulės ir sukelia mikrovirpesius, pagreitinančius guolio susidėvėjimą. Dėl skirtingų vario ir plieno elektros potencialų vietose, kuriose buvo panaudotas vario tepalas, pasirei škia elektrolizės korozija.

Išvardytos eksploatacijos klaidos vairuotojų dažnai nėra siejamos su vėlesniu guolio sugadinimu. Dažniausiai gedimo požymiai pasireiškia ne iš karto. Garsiai veikiančio guolio problema gali pasireikšti tik po keleto tūkstančių kilometrų. Taip yra dėl specifinio pažeidimo susidarymo būdo. Smūgis ratu sukelia nedideles, dažnai mikroskopines guolio riedėjimo paviršiaus arba riedėjimo elementų deformacijas. Toje vietoje nepatenka tepalas ir prasideda lėtas guolio medžiagos naikinimas. Nuvažiuojant vis didesnį atstumą ir pasireiškiant vis didesniems guolio medžiagos nuostoliams, jo veikimas tampa vis garsesnis. Pabaiga visada tokia pati – reikia keisti guolį.

Gamintojo informacija