Paskelbimo data: 2021-01-04

Kaip galima išvengti aušinimo sistemos neefektyvumo?

Įsivaizduokime situaciją: sunkvežimis juda vingiuotais karštos Ispanijos keliais arba kyla į vaizdingas pietų Alpių kalvas. Bet šie puikūs vaizdai praranda savo žavesį, kai transporto priemonės vairuotojas pastebi variklio temperatūros rodyklę pavojingai artėjant prie raudonojo lauko bei pajaučia variklio galios kritimą.

sunkvežimis.jpg

Kokie yra klaidingi aušinimo sistemos aptarnavimo sprendimai ir jų pasekmės?


Aprašytos situacijos pasekmės – tai ne tik vairuotojo nerimo akimirkos, kurias jis jaudinasi dvejodamas, ar jo transporto priemonė sugebės pasiekti kelionės tikslą, pakilti ir nusileisti nuo kito kelio pakilimo. Jo sunkvežimio prietaisų skydelyje užsidegs įspėjamoji lemputė apie netinkamą variklio darbą ir patikros bei aptarnavimo dirbtuvėse poreikį. Pasiekus dirbtuves, mechanikai patikrins transporto priemonę testeriu ir tikriausiai nepastebės jokių klaidų, išskyrus padidintą azoto oksidų (NOx) emisiją. Po šios brangios – taip pat ir dėl sugaišto laiko – prastovos transporto priemonė vėl pajudės pirmyn, bet tikriausiai panaši situacija pasikartos dar ne vieną kartą.

Ar tokio tipo problemų galima išvengti? Žinoma, taip. Kaltės dėl aprašyto gedimo negalima priskirti vingiuoto Alpių kelio projektuotojams ar saulėtos Ispanijos klimatui. Taip pat negalime kaltinti transporto priemonės variklio, kuris, esant optimalioms sąlygoms, tikriausiai susidorotų su net labai sunkios trasos įveikimu. Kaltinti galime tik neefektyvią aušinimo sistemą. Kur slypi priežastis? Transporto priemonės savininkas nutarė pakeisti susidėvėjusį radiatorių „biudžetiniu“, žemos kokybės pakaitalu. Naujas produktas, nors išvaizda ir primena gaminius iš viršutinės lentynos, nesugeba atlikti savo užduoties, t. y. palaikyti optimalią variklio darbo temperatūrą.


Kodėl neverta taupyti remontuojant aušinimo sistema?


Radiatorius – tai transporto priemonės elementas, kuris turi daug įtakos kitų komponentų darbui. Funkcionuodamas tinkamai, jis privalo užtikrinti, kad aušinimo skysčio temperatūra nebūtų nei per žema, nei per aukšta, nepriklausomai nuo to, kokiomis sąlygomis juda transporto priemonė. Deja, žemos kokybės radiatoriai dažnai blogai pasirodo ekstremaliose situacijose. Tai patvirtino įmonės TITAN X inžinieriai, kurie atliko tokių produktų ir pirmojo montavimo radiatorių parametrų lyginamąją analizę. TITAN X specialistų nuomone, ypač pavojingos yra situacijos, kuriose transporto priemonės variklis yra stipriai apkrautas, o radiatorius nesugeba tinkamai pašalinti šilumos iš aušinimo skysčio, gaunamo iš variklio. Tuomet vyksta galios bei sukamojo momento kritimas, nes į degimo kameras patenka mažesnis  oro masės srautas. Tokiais atvejais padidėja ne tik degalų sąnaudos.

Netinkamas degalų-oro mišinio degimo procesas taip pat sukelia padidintą kenksmingų medžiagų emisiją, ypač azoto oksidų (NOx). Per aukšta temperatūra reiškia radiatoriaus ventiliatoriaus įsijungimą, kuris dirbdamas aukštomis apsukomis papildomai apkraus variklį, generuodamas dar didesnes degalų sąnaudas. Ir tai dar ne viskas. Variklio terminės apkrovos augimas turi neigiamos įtakos atskirų komponentų ilgaamžiškumui: stūmokliams, vožtuvams, kolektoriui arba turbokompresoriui. Apie kokius skaičius kalbama? TITAN X atlikto testo metu buvo palygintas originalios įrangos (OE) kokybės ir pigus, žemos kokybės radiatorius. Testo metu, kai variklis dirbo visu pajėgumu, buvo nustatytas temperatūros skirtumas variklio įėjime siekiantis net 25 °C.


Patikimas remontas – vietoje brangių prastovų


Apibendrinant, žemos kokybės radiatoriaus montavimas sunkvežimyje yra tik menamas taupumas. Kai transporto priemonė dirba sunkiomis sąlygomis, neefektyvi aušinimo sistema turi įtakos transporto priemonės galios ir sukamojo momento kritimui. Aukštos variklio apkrovos taip pat padidina degalų sąnaudas ir kenksmingų azoto oksidų emisiją. Tai gali pareikalauti autoserviso pagalbos ir yra susiję su brangiai kainuojančiomis transporto priemonės prastovomis. Be to, per aukšta variklio temperatūra pagreitina jo komponentų susidėvėjimą.

Kaip išvengti panašių situacijų? Receptas yra labai paprastas. Tais atvejais, kai sunkvežimyje būtina pakeisti radiatorių, reikia rinktis aukščiausios kokybės produktus, geriausiai – iš gamintojų, tiekiančių savo produkciją pirmajam montavimui į transporto priemonių surinkimo konvejerius. Šiandien tokie gaminiai jau yra pasiekiami antrinėje atsarginių dalių rinkoje. Šiuo metu TITAN X yra vienas svarbiausių žaidėjų OE rinkoje. Nuo 2010 metų šio gamintojo radiatoriai yra montuojami, pvz., „Scania“, „Mercedes“, IVECO arba „Volvo Trucks“ markių sunkvežimiuose. Keisdami savo transporto priemonėje susidėvėjusį radiatorių į TITAN X esate užtikrintas, kad jo darbo parametrai atitiks gamyklinę įrangą. O tai reiškia laiko bei pinigų taupymą vėlesniems remontams arba darbo prastovoms.

Jus taip pat gali sudominti:

„Nissens“ sunkvežimių dalys

„Nissens“ sunkvežimių dalys

Nauja „ZF [pro]Service“ koncepcija, skirta komercines transporto priemones aptarnaujančioms dirbtuvėms

Nauja „ZF [pro]Service“ koncepcija, skirta komercines transporto priemones aptarnaujančioms dirbtuvėms

„VARTA® PROMOTIVE AGM“ užtikrina kondicionieriaus ir komponentų veikimą

„VARTA® PROMOTIVE AGM“ užtikrina kondicionieriaus ir komponentų veikimą

„TotalEnergies Traxium“ – pavarų dėžių alyva

„TotalEnergies Traxium“ – pavarų dėžių alyva